sobota 24. novembra 2018

Alberobello


Možno ste niekedy boli na výlete alebo dovolenke, na ktorej bolo zážitkom samotné ubytovanie. Ja som mala už niekoľko rokov na mojom dlhánskom cestovateľskom zozname návštevu Alberobello v regióne Apúlia na juhu Talianska. Chcela som zažiť ubytovanie v ich typickom dome „trullo“. A to veru aj bol zážitok!

Alberobello
Podarilo sa mi rezervovať domček na vstupe do „historického“ centra (čo malo aj svoje nevýhody, lebo hneď v prvý deň som v kúpeľni zbadala hlavu zvedavého nakúkajúceho Američana:-).

Len čo sme vyšli na ulicu, otvoril sa pred nami nádherný výhľad. Množstvo malých učupených bielych kamenných domčekov s kužeľovitou strechou vpravo aj vľavo. Rozprávka! 

Tieto domy boli stavané bez cementu a malty, aby nepodliehali zdaneniu a aby ich pri kontrole obyvatelia vedeli rýchlo rozobrať. Nie sú v podstate ani také staré, najstaršie existujúce pochádzajú z konca 17. storočia.
Majú hrubé múry bielené vápnom a vnútri len jeden otvorený priestor. Väčšie rodiny si vytvorili podkrovie z trámov. Na streche sa nachádza vežička a na niektorých aj biele kresťanské, pohanské, magické či groteskné symboly, ktoré mali slúžiť ako ochrana proti urieknutiu. 
Naše ubytovanie


Bridlicová strecha
Kuchyňa

Interiér

V centre mestečka sa nachádzajú 2 štvrte, v ktorých iný dom ako trullo nenájdete. Turistická štvrť Rione Monti s približne 1 000 domami je zapísaná na zozname svetového dedičstva UNESCO. V minulosti v nej bývali  chudobní obyvatelia, dnes je plná reštaurácií a obchodov so suvenírmi. Ulice sa tiahnu do kopca nad mestom a na ich konci sa nachádza kostol sv. Antona. Ako inak, aj ten v štýle trullov. 
Ulička v časti Rione Monti


Kostol sv. Antona v trulle


 
Symboly na strechách

Druhou štvrťou je Rione Aia Piccola s približne 500 domami, v ktorej dodnes žijú domáci obyvatelia (a tu sme boli ubytovaní aj my) a ktorá si zachovala pôvodný charakter. Počas prechádzky cez uličky plné kvetov a námestíčok sa nám niekoľkokrát podarili stratiť, ale pri takej architektúre a takej atmosfére nám to vôbec nevadilo.
 

A gurmánske zážitky? Do Apúlie som sa najviac tešila na chlieb (ktorý je podľa mňa úplne najlepší na svete) a olivový olej, ktorý je jedinečným produktom regiónu a má chránené označenie pôvodu. Je hustý, zelenkastý a vyznačuje sa výraznou, pikantnou až kyslastou chuťou. Samozrejme, 5-litrové balenie som si musela doniesť domov:-)


Mne stačil aj chlieb a olej, ale chlapi sú chlapi a mäso musí byť. Tak sme vyskúšali aj miestnu špecialitu pripravenú z niekoľkých druhov. A veľa, veľa zeleniny.
 
Mäsovo-klobásový špíz
Pridať popis

V sobotu večer sme mali šťastie, pretože na námestí sa konal festival vína s množstvom stánkov s pouličným, len miestnym (!)  jedlom. Ja som neodolala koláču – Venušinim prsiam, čo bol tenký obal z piškótového cesta a vnútro plné vynikajúceho krému s obsahom likérového vína Marsala. Mňam!


Venušine prsia
Po večeri sa všetci premiestnili ku pódiu, na ktorom mala koncert miestna folklórna skupina. A za 10 minút minimálne polovica námestia tancovala dva typické tance Južného Talianska: pizzicu a tarantellu. Podmanivý rytmus gitary, harmoniky a tamburín vás doslova pohltí! A november-nenovember, drevá-nedrevá, zrazu aj my skúšame prvé kroky!

Ak si chcete vypočuť trošku tejto hudby, odkaz z koncertu nájdete tu:  https://www.youtube.com/watch?v=dmu5Je2vBJ0.

Viem, že mestečko Alberobello je zo Slovenska naozaj ďaleko, ale ak sa rozhodnete pre dovolenku v oblasti Apúlie s nádherným morom a vidiekom plným olivovníkov, určite si jeho návštevu nenechajte ujsť!  
   

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára