streda 14. augusta 2019

Nórske fjordy – Fly and Drive

Prečo Nórsko?

Nórsko a jeho fjordy bolo cestovateľským snom môjho manžela Francesca. A druhá návšteva bude cestovateľským snom mňa. To viem určite už teraz. Vybrali sme si program Fly and Drive, aby sme toho videli čo najviac a neboli obmedzovaný iba pobrežím (ako to býva pri výletných lodiach) ani časovým harmonogramom (ako je to pri organizovaných zájazdoch). A táto voľba bola správna.

Cesta do Nórska (Fly):
Let z Ríma do Bergenu so spoločnosťou Norwegian (približne 3 hodiny, 15 minút).

Cesta po Nórsku (Drive): 
Autom z požičovne na letisku Bergen: Toyota Yaris Y20 (hybrid s priemernou spotrebou 3,8 l/100 km).
Plánovaná trasa: juhozápad Nórska, tu je naša mapka:
Celkový počet prejdených km: 1 297 km.

Šoférovanie v Nórsku
Úplná paráda! To sa nedá s Talianskom ani porovnať! Chválim neuveriteľne ohľaduplných vodičov, ktorí naozaj jazdia podľa predpisov a skoro vôbec nepredbiehajú (mňa za polovicu odjazdených kilometrov predbehlo možno 6 áut). A za celý pobyt v Nórsku som nepočula nikoho trúbiť!!!

V druhý deň sme odstavili na ostrovčeku, aby sme si odfotili panorámu a pristavilo pri nás auto so starším pánom. Najskôr som sa zľakla, ale po anglicky mi vysvetlil, že nám chce dať radu od domácich. Vraj sa máme vždy držať vpravo a ísť najviac maximálnou rýchlosťou. A to bola veru rada nad zlato! Hlavne pri úzkych panoramatických cestách ponad fjordy, na ktoré sa jednoducho dve autá nezmestili!

Na okraji ciest  sa nachádzajú ostrovčeky, na ktorých sa môžete pristaviť a obdivovať okolie alebo sa jednoducho "uhnúť", ak idete veľmi pomaly a máte pocit, že zdržiavate premávku. Podľa mňa sa v Nórsku nikto nikde neponáhľa. Maximálna rýchlosť na diaľnici 80 km/h asi hovorí za všetko. Naozaj nič pre slovenských ani talianskych machrov:-). 

A cyklisti na ceste sú nedotknuteľní! Šoféri ich obchádzajú naďaleko a ak sa ich obísť nedá, idú autom za nimi (určite nie vedľa nich) aj niekoľko kilometrov.

Naj zážitok: kruhový objazd v tuneli! A veľa veľa trajektov! Išli sme podľa navigácie (našťastie bol všade signál) a zrazu počujeme: A teraz sa naloďte. Zo začiatku veľký rešpekt, posledné dni sme to už brali ako samozrejmosť. 

Počasie
Vystrojili sme sa, lebo pred cestou som čítala, že Bergen je jedným z najupršanejších miest, takže som pribalila nepremokavé bundy aj pončá a naozaj sa nám zišli. Trošku ma mrzí, že nám pršalo na obidvoch výletných plavbách, ale počasie sa jednoducho naplánovať nedá.

Najchladnejšie bolo v meste Alesund: 10-11 stupňov cez deň v auguste, so studeným vetrom od mora. Priznám sa, že by som bola zniesla aj rukavice a čiapku (keby som si ich bola zobrala:-)

Sústavný dážď bol našťastie len dva dni, v ostatné bolo slnečno a celkom teplo alebo sa to tak striedalo, že pri vjazde do tunela pršalo a pri výjazde svietilo slnko. V 18 stupňoch sme chodili v tričkách s krátkymi rukávmi a dokonca som sa domov vrátila s opálenou tvárou! V tretí večer sme v hoteli priamo nad fjordom pri 16 stupňoch spali pri otvorenom balkóne. Na Nórov ale asi predsa len nemáme. Videla som deti kúpať sa vo fjordoch o 19:30 a dospelých v bazéne o 23:30!

Naj zážitok: dlhý deň. Naozaj dlhý. Svetlo je v auguste od 5:00 do približne 23:30, takže do postele sa išlo veru ťažko. Neviem si celkom predstaviť zimu, lebo vtedy je, naopak, deň krátky a to musí byť na depku.

Príroda
Úžasná! Jej krása sa nedá ani opísať, ani ukázať na fotkách. Tu fakt platí, že lepšie raz vidieť (na vlastné oči) ako stokrát počuť! Nóri milujú prírodu a po návšteve Nórska ju budete milovať a rešpektovať aj vy! Po cestách stretnete špacírujúce sa kravy a ovce, ktoré vôbec nezaujímajú nejaké autá. Vám tak nezostáva nič iné, len čakať, kým prejdú. Výskyt plastov je naozaj minimálny a zatiaľ som v žiadnej krajine nevidela takú koncentráciu hybridných áut a áut Tesla, ktoré si nabíjajú doma (aj s otvorenými dverami na garáži) alebo na čerpačkách (cez aplikáciu, dobitie trvá 60-75 minút).

Naj zážitok: los, ktorý mi prebehol cez cestu v národnom parku a líška sediaca si bez pohnutia pri ceste.

Jazyk
Skutočná hatatlanina. Obdivujem kohokoľvek, kto sa dokázal naučiť nórčinu. Ja som zvládla 4 slová a 1 frázu: fossen (vodopády), kaffi (káva), softis (zmrzlina), takk (ďakujem) a god morgen (dobré ráno):-) Našťastie všetci vedia super po anglicky, od detí až po starších ľudí, takže sme sa dohovorili vždy, všade a s každým!

Jedlo
Výborné ryby (k mäsu som sa za celý čas nedostala). Losos chutí úplne inak ako u nás. Pripravujú ho na nespočetné množstvo spôsobov, takže som ho jedla každý deň a neprejedla som sa (okrem lososa na raňajky, to je na mňa trochu silná káva). No a o treske a morských plodoch vám radšej ani nebudem písať. Najväčšie nórske mňa sú ale maliny! Tie sú obrovské a sú všade!!! Do zásoby som si musela kúpiť lekvár, lebo som na ňom úplne závislá!

Niekto si dá raka?

Losos na rybacom trhu v Bergene

Rybací trh v Bergene
Bufet jedz koľko vládzeš:-)
Naj zážitok: mištičky malín ponechané domácimi pri ceste do kostola Urnes. Bolo pri nich napísané vezmite si, cena je 30 nórskych korún. A ľudia si ich brali a nechali 30 nórskych korún! A tiež bar bez obsluhy, v ktorom ste si  mali sami zobrať, čo ste chceli (jedlá aj nápoje), zoskenovať ich a zaplatiť kartou.
Toto by na Slovensku určite nefungovalo:-)

Ceny:
Vysoké. A poriadne. Benzín stojí od 15,30 d 17,70 NOK, pivo 8 až 12 €, cigarety 12 až 15 € za balíček a za parkovanie sme zaplatili aj 27 € za noc (!), kým nám domáci neporadili, že môžeme parkovať aj v niektorých zónach na uliciach za oveľa, oveľa menej.
Osobitnou položkou je káva. Skoro nikde neexistuje skutočný stroj na kávu, len automat a kávu si máte urobiť sami (zobrať hrnček, vybrať typ kávy, stlačiť tlačidlo, dochutiť). Cena je celkom v pohode (2,50 až 3,50 €), takže aj napriek tomu, že som chcela znížiť príjem kofeínu cez dovolenku, nakoniec som neodolala!

Naj zážitok: ľudia kupujúci alkohol po prílete v Duty Free na letisku! Tomu som vôbec nechápala, lebo u nás vás do Duty Free pri prílete ani nepustia! Tam všetci kupovali víno a pivo. Neskôr sme sa dozvedeli, že je to tak po prvé pre oveľa nižšie ceny a po druhé je nedeľa a alkohol jednoducho nikde inde nenájdete! Aj pivo v potravinách predávajú najneskôr do 20:00, neskôr máte smolu! A v nedeľu nedostanete ani to. Tomu sa hovorí boj proti alkoholizmu!

Celkový dojem
Veľmi pozitívny! Bola to naša najdrahšia, ale asi doteraz najkrajšia dovolenka. Nórsko má úžasnú scenériu. Aj po 8 dňoch nás ešte stále vedel nadchnúť učupený domček so zatrávnenou strechou, fjord s tyrkysovou vodou aj zem plná machu a čučoriedok. Keď znovu našetríme a budeme mať chuť na dobrodružstvo, už vieme kam ísť.









Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára